Rabu, 28 Mei 2008

WAJARKAH TUN DR MAHATHIR KELUAR UMNO?

Terkejut dan tersentak bercampur baur sewaktu saya menerima berita dari seorang rakan pada 19 Mei 2008 yang lalu menyatakan Tun Dr Mahathir mengumumkan untuk keluar dari UMNO. Ketika itu saya baru sahaja pulang dari Kursus anjuran Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Serdang yang diadakan di Port Dickson selama 3 hari.

Kebetulan sehari sebelum pengumuman mengejutkan tersebut, anak Tun Dr Mahathir iaitu YB Dato’ Mukhriz bersama-sama saya dan peserta program lain untuk sesi ceramah dan dialog bersama YB Dato’ Mukhriz di PD. Program kursus tersebut berlangsung kira-kira hampir 3 jam dan YB Dato’ Mukhriz juga memberikan ‘hint’ bahawa beliau berminat untuk merebut jawatan tertinggi pemuda tersebut pada pemilihan akan datang dan merayu sokongan dari Pemuda UMNO Bahagian Serdang.

Ketika pengumuman Tun Dr M, saya rasa YB Dato’ Mukhriz juga mungkin tidak tahu yang bapanya akan mengambil tindakan drastik sebegitu walaupun ‘bunga-bunganya’ telah ada sejak beberapa minggu lalu. Namun saya rasa beliau tidak terkejut dengan pengumuman tersebut sebab semua orang kenal dan tahu cara bertindak Dr M. Beliau cukup komited mahu memaksa Pak Lah letak jawatan hingga sanggup melakukan apa saja walaupun kadang-kadang khalayak merasakan tindakan tersebut lebih banyak meruntuhkan UMNO dari membina.

Walau apa sekalipun justifikasi yang diberikan oleh Tun Dr M di atas tindakannya itu, saya tetap merasa sedikit kecewa dan saya rasa mungkin ahli UMNO yang lain juga turut sama merasakan demikian kerana hasrat untuk memperkasakan kembali perjuangan UMNO dan membetulkan UMNO dari dalam terkubur dengan tindakan tersebut. Saya amat menghormati Tun Dr M di atas jasa-jasa beliau sebagai seorang negarawan ulung dan saya sendiri membesar dalam era pemerintahan beliau namun akal saya tidak dapat membaca atau menafsir rasionalnya tindakan Tun tersebut dan impaknya terhadap pengukuhan UMNO itu sendiri. Kalaupun tidak bersetuju dengan pucuk pimpinan, saya rasa adalah lebih baik sekiranya desakan tersebut dilakukan dari dalam UMNO itu sendiri dan bukan suara dari luar UMNO. Selain itu saya nampak impaknya kepada Dato’ Mukhriz sendiri yang menawarkan diri untuk bertanding sebagai Ketu Pemuda nanti. Mungkinkah sokongan terhadap Dato’ Mukhriz akan berkurangan dengan tindakan tersebut?

Saya berpendapat Tun Dr M adalah seorang negarawan ulung dan seorang arkitek pembangunan Negara terhebat yang pernah dilahirkan di alam Tamadun Melayu. Beliau disegani dan dihormati oleh rakan dan musuh. Pendiriannya terhadap dasar luar US yang bersikap terlalu menekan Negara Islam adalah jelas dan kadangkala keras. Mesejnya terhadap Bush juga jelas dan kita semua tentu tidak akan dapat melupakan bagaimana beliau telah mengemudi Negara untuk menghasilkan formula tersendiri ketika berhadapan dengan krisis kewangan hingga formula kita diakui baik oleh IMF sendiri.

Tetapi dalam bidang politik, saya merasakan Tun Dr Mahathir BUKAN seorang ahli politik yang bijak. Banyak keputusan-keputusan politik yang dilakukan oleh beliau terbukti kurang berjaya Antaranya ialah kita dapat melihat beliau selalu sahaja salah di dalam memilih pimpinan di dalam kerajaan yang akhirnya membawa akibat pilihan beliau sendiri bertindak melawan beliau (Tun Musa Hitam), melakukan satu tindakan drastic memecat Dato’ Seri Anwar hingga menyebabkan satu Negara kucar-kacir dan Melayu berpecah, menjadi antara sebab UMNO diharamkan dan diganti dengan UMNO baru (walaupun bukan beliau punca utama tetapi hal ini berlaku di era pemerintahan beliau), memulakan system kuota pencalonan di dalam UMNO hingga parti UMNO dikatakan kurang demokratik, menetapkan jawatan Presiden dan Timbalan Presiden tidak perlu dipertandingkan hingga menyebabkan berlaku masalah seperti yang berlaku pada hari ini dan lain-lain tindakan beliau di dalam politik yang saya rasa tidak begitu bijak.

Jadi, saya rasa wajar kiranya saya untuk kurang bersetuju dengan tindakan beliau yang terbaru ini berdasarkan track record terdahulu beliau. Walaubagaimanapun, saya tetap menghormati Tun Dr M sebagai negarawan ulung dan menjadi antara idola saya selamanya. Namun seperti kata falsafah yang biasa kita dengar iaitu pemimpin datang dan pergi namun UMNO harus teguh berdiri.

Pada saya, kita perlu akur kepada peralihan kuasa yang akan dilakukan oleh PM kepada TPM dan proses demokratik parti akan menentukan yang lainnya. Sebagai individu yang menyokong perjuangan UMNO, kita mesti teruskan perjuangan dan kalau kita berhenti berjuang kita akan kalah. UMNO perlukan satu reformasi dari dalam dan bukan dari luar. Saya mahu melihat UMNO yang benar-benar baru dan bersih wujud di Malaysia yang tercinta ini.


Selasa, 27 Mei 2008

APA AGENDA EZAM DAN ANWAR IBRAHIM DI DALAM UMNO?

Saya selalu termenung dan berfikir. Tidak kira di mana dan dalam apa keadaan saya selalu berfikir tentang kewajaran tindakan seseorang apatah lagi dalam dunia politik. Saya sangat berminat untuk mengikuti, mengkaji serta meramal perkembangan politik dan menulis menyatakan pandangan tentang peristiwa tersebut.

Tapi kes yang satu ni saya merasakan ada sesuatu yang ‘ganjil’ telah berlaku terutamanya yang melibatkan UMNO dan bekas tokoh terkenal pembangkang suatu ketika dahulu. Siapa lagi kalau bukan Ezam Mohd Nor.

Saya mempunyai satu ramalan yang saya rasa mungkin tepat atau mungkin tidak tetapi saya ada asas untuk berpendapat begini. Ramalan saya ialah :

"Kemasukan Ezam ke dalam UMNO adalah merupakan perintis kepada usaha membawa kembali Anwar ke dalam UMNO. Ezam akan sekali lagi menjadi askar yang akan bersilat mempertahankan bosnya itu tetapi dalam gelanggang yang berbeza dan gelanggang tersebut adalah UMNO! "

Kenapa? Tak percaya? Teori ini mungkin ada benarnya dengan keadaan kemelut politik UMNO yang berlaku sekarang ini. Mungkinkah kemelut politik yang berlaku sekarang ini adalah satu ciptaan politik pihak-pihak tertentu untuk beri justifikasi bagi membawa kembali Anwar ke dalam UMNO?

Mungkinkah Tun Dr Mahathir telah dapat menghidu perkara ini lebih awal lantas beliau mengumumkan untuk keluar dari UMNO? Saya percaya Tun bukan seorang yang bodoh dan tak mungkin seorang negarawan akan melakukan tindakan yang sebodoh ini iaitu meninggalkan parti yang menjadi tunjang kepada orang Melayu. Tun mesti mempunyai sebab yang utama untuk berbuat begitu walaupun secara peribadi saya agak kurang setuju dengan keputusan beliau tersebut.

Ayuh kita sorot kembali sejarah perjuangan Ezam di luar UMNO suatu ketika dahulu. Umum mengetahui suatu ketika dahulu Ezam Mohd Nor adalah seorang yang sanggup bermati-matian berjuang dan merupakan tokoh yang sanggup keluar masuk penjara dan turun naik mahkamah demi Dato’ Seri Anwar Ibrahim, bosnya yang ketika itu dihumban oleh Dato’ Seri Dr Mahathir (sekarang Tun) ke dalam penjara Sungai Buloh selama enam tahun atas tuduhan rasuah dan liwat.

Kemudian, setelah perjuangan beliau boleh dikatakan berjaya dan Dato’ Seri Anwar dibebaskan, berlaku krisis peribadi antara beliau dengan Sdr Azmin Ali (kini YB) hingga menyebabkan beliau bertindak keluar dari PKR dan seterusnya menubuhkan sebuah badan bebas yang dikenali sebagai GERAK (Gerakan Anti Korupsi Rakyat). GERAK terus bergerak sebagai sebuah badan pengkritik bebas dengan meneruskan agenda mendesak kerajaan pimpinan Dato’ Seri Abdullah memerangi rasuah. Kes demi kes dibongkarkan oleh GERAK, walaubagaimanapun, entah di mana silapnya nama Saudara Ezam pula semakin lama semakin suam dan dingin.

Namun, namanya menjadi panas kembali apabila beliau secara lantang mengkritik bekas bosnya sendiri sebagai tidak memperjuangkan hak-hak Melayu dan tindakan beliau itu membuatkan pemerhati politik termasuk saya sebagai pemerhati awam dapat menghidu ‘perfume’ UMNO yang dipakainya. Seingat saya, saya pernah bersuara dalam cakap-cakap lobi dalam satu majlis di ibu Negara menyatakan bahawa Ezam akan masuk ke dalam UMNO dalam tempoh terdekat. Rakan-rakan terdekat saya juga berpendapat sedemikian namun masih dalam keadaan ragu-ragu ketika itu hinggalah selepas pilihan raya ke-12. Tetapi beberapa hari yang lepas saya terkejut apabila mengikuti berita di TV dan nama Ezam diumumkan akan memasuki UMNO dalam tempoh terdekat.

Walaupun kemasukan Ezam ke dalam UMNO tidak akan dapat untuk mengatasi kemelut yang berlaku di dalam UMNO ketika ini, namun saya percaya kemasukan orang muda seperti Ezam akan dapat mengisi ruang-ruang kosong di mana pemuda UMNO kini amat kurang seorang ahli yang mempunyai ‘jiwa pejuang’ dan mempunyai integriti yang tinggi. Saya sependapat dengan Ezam dalam agenda memerangi rasuah dan korupsi termasuk rasuah politik. Selain itu, saya berpendapat Ezam akan dapat mengisi ruang-ruang di mana kurangnya unsur keagamaan di dalam diri ahli UMNO ketika ini. Tidak dapat dinafikan, era kebangkitan Islam di Malaysia tidak dapat disangkal lagi. Untuk memenuhi tuntutan kebangkitan tersebut, UMNO harus keluar dari sekularisme dan pengasingan antara agama dan pentadbiran seperti yang berlaku sekarang. Agama bukan hanya perlu dibicara di masjid-masjid ataupun hanya terhad dalam majlis agama saja tetapi agama harus menyelinap masuk ke dalam seluruh aspek kehidupan kita. Jadi, untuk membawa agenda Islam, perlukan seorang pemimpin yang ada karisma Islam. Saya rasa walaupun masih belum begitu pasti, Ezam saya rasa (tak semestinya betul) ada sedikit sebanyak karisma tersebut dan beliau telah memilih wadah yang betul untuk mengisi perjuangan beliau. Ini kerana, PKR tidak akan mampu untuk merubah apa-apa terutama yang berkaitan dengan ehwal Islam memandangkan PKR parti sosialis. Konsep perjuangan sosialis selalunya akan mengasingkan antara agama dan pentadbiran. Lebih parah lagi sosialis tidak pernah berjuang untuk satu kaum sahaja. Sosialis berpendapat kesamarataan adalah asas kepada kehidupan dan tiada hak keistimewaan kaum.


"Kesimpulan dari teori tersebut ialah saya dapat merasakan terdapat satu usaha secara konsisten dari pihak-pihak tertentu untuk membawa kembali Anwar ke dalam UMNO"

Sekarang ini, seorang ‘peninjau’ dihantar dahulu untuk memerhatikan keadaan dalaman UMNO sebelum ‘panglima’ masuk ke dalam UMNO. Mungkin teori ini salah. Tetapi saya ada asasnya. Fikirkanlah…..

Rabu, 21 Mei 2008

BUDAYAKAN PERNIAGAAN

SABAN tahun pihak berwajib samada yang terbabit secara langsung atau tidak dalam usaha menggalakkan golongan bumiputera supaya melibatkan diri di dalam bidang perniagaan dihantui rasa bimbang dengan pembabitan golongan berkenaan dalam bidang tersebut tidak sehebat usaha untuk menggalakkannya. Tidak dapat dinafikan, cabaran utama adalah untuk mengalakkan lebih ramai Bumiputra, khususnya orang Melayu untuk menceburkan diri dalam bidang perniagaan dan keusahawanan terus menjadi satu cabaran utama kepada pembagunan ekonomi negara.

Langkah pihak kerajaan mewujudkan Dasar Ekonomi Baru (DEB) dengan menekankan aspek penglibatan bumiputera di dalam bidang peniagaan merupakan satu perancangan yang bijak dan bolehlah disifatkan sebagai satu langkah yang besar (giant step) ke arah melahirkan lebih ramai peniaga Melayu. Sebelum pengenalan Dasar Ekonomi Baru (DEB), memang sukar berjumpa peniaga Melayu menjalankan perniagaan mereka di kawasan Bandar. Malah ketika itu amat sukar untuk melihat orang Melayu berniaga walaupun secara kecil-kecilan di bahu-bahu jalan. Hampir keseluruhan aspek perniagaan pada ketika itu didominasi oleh masyarakat Cina. Dominasi perniagaan ini bukan sahaja di kawasan bandar tetapi juga kawasan luar bandar di mana penduduk majoriti adalah orang Melayu. Masyarakat Cina mendominasi hampir kesemua jenis perniagaan ketika itu baik di bidang peruncitan, bidang pemakanan mahupun bidang perkhidmatan seperti kedai membaiki motosikal atau basikal.

Secara amnya, rantaian (network) untuk menyediakan bekalan dalam peniagaan boleh dibahagikan kepada empat peringkat utama. Peringkat pertama adalah peringkat sumber asli seperti penghasilan tanaman, sumber galian, hasil laut dan sebagainya. Secara tradisi orang Melayu memang ramai tarbabit pada peringkat ini. Peringkat kedua dalam rantaian bekalan ialah bidang pembuatan yang mana sumber asli diberi nilai tambah bagi menghasilkan produk tertentu. Sebelum DEB, jika ada pun pembabitan orang Melayu di bidang pembuatan hayalah secara kecil-kecilan dalam perusahaan tidak strategik. Peringkat seterusnya ialah bidang pengedaran dan pemborongan yang asalnya dikuasai syarikat penjajah Inggeris. Pada masa itu ramai usahawan Cina pada peringkat peruncitan dapat melihat peluang bidang pengedaran dan pemborongan. Mereka berjaya menebusi bidang ini dan menguasainya hingga sekarang. Terakhir adalah rantaian bekalan di peringkat peruncitan. Pembabitan masyarakat Melayu pada peringkat peruncitan sebelum DEB memang ada tetapi penglibatannya amat terhad.

Usia DEB yang kini telah menjangkaui melebihi 3 dekad ternyata masih belum mencukupi untuk meningkatkan kualiti perniagaan orang Melayu. Antara punca paling utama kegagalan orang Melayu adalah disebabkan oleh masalah pandangan dari perspektif yang salah terhadap perniagaan itu sendiri di samping masalah sikap. Pandangan dan sikap tipikal masyarakat Melayu yang sering memberi hujah masyarakat Cina lebih berjaya dalam peniagaan kerana ‘mewarisi’ budaya berniaga sejak sekian lama adalah merupakan satu paradigma songsang yang kian bersarang difikiran majoriti masyarakat Melayu, kononnya masyarakat Melayu masih dalam proses membina budaya perniagaan dan ini memerlukan masa yang panjang untuk melihat hasilnya. Masyarakat Cina sebenarnya bukan hanya menjadi pewaris atau sekadar penyambung kepada budaya perniagaan yang diwarisi mereka, sebaliknya mereka mempunyai kualiti sebagai seorang pengurus perniagaan yang berjaya. Sekali lagi ini berkaitan dengan sikap dan attitud diri orang Melayu secara majoritinya. Perubahan kepada sikap memerlukan perubahan kepada paradigma pemikiran atau dalam bahasa Inggerisnya dikatakan ‘Mindset Changes’. Kegagalan untuk merubah cara ataupun budaya fikir akan menyebabkan kegagalan untuk merubah bentuk tindakan kita!.

Jika dikaji dan diperhalusi secara menyeluruh, tidak semua orang Cina berjaya di dalam bidang perniagaan. Namun secara perbandingan dengan masyarakat Melayu, maka boleh dikatakan nisbah kejayaan Masyarakat Cina di dalam bidang perniagaan melebihi masyarakat Melayu. Majoriti usahawan Cina didapati berjaya kerana mempunyai pandangan yang betul terhadap bidang perniagaan dan amalan tertentu dalam beberapa perkara penting apabila mengurus perniagaan. Pandangan dan amalan mereka ini telah melahirkan sikap yang betul untuk berjaya.

Apabila berbicara soal perniagaan, kita tidak dapat lari daripada berbicara aspek modal. Kesemua perniagaan tidak kira sebesar atau sekecil mana sekalipun memerlukan modal sebagai permulaan. Dalam kebanyakan kes, peniaga berketurunan Cina memulakan perniagaan mereka secara kecil-kecilan terlebih dahulu dengan modal yang sedikit dan terhad. Kadangkala mereka hanya memulakan perniagaan di rumah tanpa perlu sebarang prasarana eksklusif seperti kedai, pejabat atau kilang. Hal sebaliknya pula menjadi amalan masyarakat Melayu di mana memulakan perniagaan dengan modal yang lebih besar dari diperlukan. Mereka memulakan perniagaan dengan pejabat serba lengkap dan menelan perbelanjaan modal yang begitu besar. Kadangkala, mereka tidak dapat membuat pusingan modal yang cukup dan seterusnya gagal di dalam perniagaan mereka di peringkat awal lagi. Memang tidak dapat dinafikan, imej memainkan peranan yang amat penting untuk memberi keyakinan kepada pelanggan. Namun sebenarnya keyakinan pelanggan akan terbentuk jika usahawan mampu menawarkan produk ataupun perkhidmatan yang berkualiti dengan harga kompetitif serta khidmat yang memuaskan. Ini mampu memberi imej yan baik di mata

Kesimpulan yang dapat dibuat ialah usahawan Melayu tidak perlu menunggu suasana yang eksklusif untuk memulakan langkah mereka untuk memulakan perniagaan sebaliknya perlu mempunyai persepsi dan sikap yang betul untuk membentuk budaya niaga dan seterusnya merealisasikan hasrat kerajaan menerusi DEB untuk melahirkan lebih ramai usahawan Melayu atau bumiputera yang berjaya.

DILEMA BELIA

DEFINASI belia menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) ialah mereka yang terdiri dari golongan yang berumur di antara 12 hingga 25 tahun, namun, menurut definisi oleh kerajaan Malaysia, belia ditafsirkan sebagai mereka yang berumur di antara 12 hingga 40 tahun dan definisi ini diguna pakai dalam sebarang bentuk organisasi yang melibatkan belia di Malaysia.

Tidak kira apa sekalipun definasi yang diberikan untuk menggambarkan golongan belia, namun hakikatnya belia ialah satu kelompok anak muda yang mempunyai fizikal yang bertenaga , sihat dan agresif dari segi tindak tanduk dan pemikirannya. Belia dikatakan sebagai golongan yang mempunyai visi dan pandangan yang jauh kerana secara adatnya mereka dikatakan golongan yang bakal mewarisi sesuatu yang akan ditinggalkan oleh golongan tua tidak kira mewarisi negara atau dalam konteks yang lebih besar mewarisi umat.

Persoalannya mampukah belia hari ini terutamanya belia Melayu menjadi pewaris yang berkesan untuk mewarisi sesuatu yang boleh disifatkan sebagai besar seperti mewarisi pentadbiran negara? Melihat kepada keadaan pada hari ini, belia seringkali dilihat oleh sesetengah pihak sebagai satu ‘problematic group’ atau satu kumpulan anak muda yang dikaitkan dengan unsur-unsur ataupun perlakuan negatif di dalam tindak tanduk mereka. Golongan ini seringkali dikaitkan dengan perkara-perkara yang tidak bermoral atau tidak baik seperti yang sering dihebahkan ketika ini seperti gejala dadah, rempit dan lain-lain lagi. Tanggapan negatif terhadap belia mempengaruhi aspek pendekatan terhadap golongan tersebut yang menjurus ke arah unsur-unsur tindakan untuk mengajar, membimbing malah mendisiplin, menguasai dan mengawal belia. Namun bagi sesetengah pihak yang menganggap belia sebagai aset kepada negara pula pendekatan yang diaplikasikan mengandungi unsur yang menjurus ke arah mendidik belia, di samping menggalakkan penglibatan serta memberi peluang kepada belia untuk mengambil inisiatif dan menggunakan kebolehan, imaginasi dan daya cipta mereka sendiri.

Dari segi statistik, golongan belia mewakili hampir 45% masyarakat Malaysia dan angka ini menunjukkan bahawa golongan belia merupakan penyumbang tenaga yang utama untuk pembangunan negara. Belia juga disifatkan sebagai aset negara yang mempunyai potensi diri yang amat tinggi untuk membangunkan negara ke satu tahap yang lebih baik. Namun persoalan timbul apabila pandangan pertama terhadap belia dilihat kini lebih dominan di mana gambaran yang diberikan oleh umum memberikan fakta bahawa belia yang menceburkan diri dengan perkara-perkara negatif seolah-olah lebih ramai dari golongan kedua. Jika hal ini benar-benar berlaku, maka hanya kira-kira 22.5% sahaja golongan belia yang boleh dikatakan sebagai aset negara dan selebihnya merupakan golongan yang memerlukan bimbingan secara berterusan. Sekiranya statistik ini benar, maka situasi masa depan yang boleh dikatakan sebagai kronik sedang dihadapi oleh negara kita di masa akan datang. Kenapakah hal seperti ini boleh berlaku?

Walaupun terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi permasalahan belia ketika ini, namun saya ingin menyentuh aspek keterlibatan belia terutama belia Melayu di dalam organisasi. Saya berpandangan masalah yang ditimbulkan oleh belia ketika ini masih mempunyai jalan keluar lain yang mampu untuk dilakukan oleh semua pihak. Pendek kata, penulis beranggapan gejala sosial yang timbul ketika ini adalah disebabkan oleh belia tidak mempunyai alternatif lain untuk mencari keseronokan atau beraktiviti. Oleh itu, walaupun bukanlah satu-satunya cara untuk menyelesaikan masalah belia, namun saya beranggapan bahawa berorganisasi merupakan salah satu dari jalan keluar terbaik untuk belia melakukan aktiviti yang disukai oleh mereka.

Secara amnya golongan belia boleh dibahagikan kepada dua kelompok iaitu:
1. Belia di dalam organisasi
2. Belia di luar organisasi

Kedua-dua kumpulan ini boleh dibahagikan kepada sektor-sektor tertentu seperti kelompok pertama, organisasi-organisasi berkenaan seperti pertubuhan-pertubuhan belia, kesatuan sekerja, parti politik khususnya sayap pemuda, badan agama, badan kebudayaan, badan professional, persatuan pelajar, persatuan pengguna, persatuan penulis mahupun persatuan-persatuan lain. Bagi kelompok kedua pula, terdiri daripada pekerja muda, petani muda, pelajar, penganggur, kakitangan kerajaan atau swasta dan sebagainya.

Berbicara tentang kelompok pertama, penglibatan golongan belia terutama golongan belia Melayu terhadap organisasi ketika ini dilihat agak hambar dan dingin. Kalaupun ada, penglibatan golongan belia Melayu hanyalah sekadar mengisi nama atau sekadar mencukupkan korum untuk sesebuah organisasi sahaja. Penghayatan terhadap aspirasi atau roh perjuangan sesebuah organisasi tersebut tidak dapat dijiwai sepenuhnya oleh mereka dan seterusnya keadaan ini menjadikan mereka tidak begitu berminat untuk terus mengikuti perjalanan organisasi yang disertai dan seterusnya gagal meraih manfaat dari organisasi tersebut. Saya beranggapan golongan belia Melayu kini berhadapan dengan beberapa dilemma yang mempengaruhi dan menyumbang kepada kegagalan fungsi sesebuah organisasi belia antaranya:

Dilema 1: Kegagalan dan Ketidakupayaan untuk Memimpin.

Ketidakupayaan pimpinan tertinggi organisasi untuk membawa gerakan belia ke arah yang sepatutnya merupakan sesuatu yang perlu dipandang serius oleh semua pihak. Sesetengah pemimpin sesuatu organisasi atau pertubuhan belia walaupun mempunyai pekerjaan dan pelajaran yang tinggi tetapi masih gagal untuk memimpin organisasi ke satu tahap yang boleh dibanggakan. Hal ini disebabkan oleh kurangnya penjiwaan roh atau intipati asas perjuangan sesebuah organisasi, ketiadaan rasa ‘ownership’ terhadap organisasi masing-masing, selain kelemahan kuasa untuk mengawal organisasi di samping personaliti diri yang tidak begitu dihormati menjadikan sesebuah organisasi itu menjadi ibarat hidup segan mati tidak mahu.

Dilema 2: Kepentingan Organisasi vs Kepentingan Diri

Kurangnya sokongan dari ahli jawatan kuasa yang dipimpin disebabkan oleh mereka tidak begitu merasakan peranan mereka diperlukan ataupun merasakan organisasi tersebut tidak relevan dengan kehendak mereka. Penglibatan ahli-ahli jawatankuasa selain ketua atau ahli majlis tertinggi memerlukan satu penerangan yang jitu dari aspek bagaimana gerakan belia tersebut relevan kepada mereka. Hal ini kerana, di zaman yang dikatakan moden ini, kebanyakan (tidak semua) golongan terutama belia Melayu meletakkan duit sebagai sesuatu yang sangat relevan dengan mereka. Pendek kata, penglibatan mereka di luar dari waktu kerja haruslah diberi ganjaran samada berbentuk kewangan atau kebendaan dan sekiranya gerakan sesuatu pertubuhan belia itu tidak menjuruskan kepada penambahan kepada pendapatan mereka yang berbentuk kewangan atau ganjaran-ganjaran lain, maka mereka menjadi ‘demotivated’ atau menjadi lesu kerana merasakan penglibatan tersebut adalah sia-sia. Walaupun tidak semua belia bersikap sebegini, tetapi faktor ini tidak dapat ditolak oleh kita memandangkan kebanyakan golongan belia terutama golongan professional merasakan masa di luar waktu kerja mereka adalah merupakan ‘masa emas’ dan wajar digantikan dengan ganjaran sekiranya masa tersebut digunakan.

Tidak dapat dinafikan, tidak ada sesiapa pun di dalam dunia ini yang melakukan sesuatu yang sia-sia atau tanpa arah tujuan. Pendek kata setiap perkara yang dilakukan haruslah mendatangkan manfaat kepada diri sendiri walaupun sedikit. Namun, belia harus mengamalkan sikap menyumbang terlebih dahulu sebelum menantikan ganjarannya. Tanpa sumbangan, maka tiadalah ganjaran. Sebagai orang Islam, belia harus percaya bahawa tanggungjawab fardhu kifayah ini perlulah diberikan juga perhatian untuk mengelakkan bala dari tuhan. Sifat bersabar dan ikhlas di dalam melakukan sesuatu didapati amat kurang kini dan budaya bekerja sambil menunggu hasil juga kian terhakis, malah belia kini (tidak semua) menjadi satu golongan yang mementingkan diri sendiri dan sentiasa mahukan hasil tanpa berusaha. Sungguh menyedihkan!

Dilema 3: Ketiadaan atau kekurangan sumber kewangan

Kewangan merupakan nadi atau tulang belakang kepada mana-mana organisasi tidak kira samada di peringkat belia hinggalah ke peringkat yang lebih tinggi. Kekurangan atau ketiadaan sumber kewangan merupakan satu dilema dan boleh melumpuhkan gerakan sesebuah pertubuhan belia. Walaupun terdapat peruntukan dari segi kewangan diberikan oleh pihak kerajaan terutama pihak Kementerian Belia dan Sukan terhadap belia untuk melakukan aktiviti, tetapi hakikatnya kebanyakan belia di dalam organisasi tidak mengetahui saluran-saluran yang sesuai untuk mendapatkan peruntukan tersebut. Selain itu, terdapat beberapa perkara lain yang mungkin menjadi penghalang kepada golongan belia untuk mendapatkan peruntukan tersebut seperti kurangnya maklumat ataupun justifikasi terhadap program yang lemah yang mengakibatkan kertas kerja mereka ditolak oleh pihak-pihak yang sepatutnya memberikan peruntukan. Faktor kurangnya kreativiti oleh pihak kepimpinan organisasi untuk mencari penaja atau untuk mendapatkan peruntukan

Dilema 4: Penglibatan atau sambutan yang amat kurang terhadap penyertaan untuk menggerakkan sesebuah organisasi belia.

Hal ini terjadi kerana faktor masa di luar waktu bekerja dianggap sebagai masa emas oleh sesetengah golongan belia terutama sekali golongan professional. Ini kerana, orientasi sistem pendidikan kita sejak dari sekolah ataupun universiti telah mendidik kita bahawa penyertaan di dalam aktiviti berpersatuan hanya boleh dilakukan sekiranya mempunyai masa lapang yang cukup. Sistem tersebut menganggap sekiranya berlaku pertembungan antara pelajaran dengan aktiviti, maka aktiviti harus dijauhi seolah-olah pelajaran adalah segala-galanya bagi kita dan aktiviti berpersatuan itu secara tidak langsung menjadi kelas kedua. Hal ini tidak benar kerana kedua-dua perkara ini amat penting dan sistem pendidikan harus mengajar pelajar untuk membahagikan masa antara kedua-dua perkara ini dan bukanlah menolak!. Fenomena yang bertukar menjadi satu mentaliti songsang ini berlarutan sehingga di peringkat universiti di mana pimpinan mahasiswa di pelbagai peringkat semakin lama semakin sukar untuk mendapatkan penyertaan dari golongan pelajar untuk menyertai persatuan-persatuan yang terdapat di universiti. Kesan yang sama turut dirasai apabila pertubuhan-pertubuhan belia di luar kampus apabila hendak mengembangkan keahlian terutama di kawasan bandar. Di kawasan bandar, warga metropolitan terdidik oleh satu sikap yang cukup bahaya iaitu sikap mementingkan diri sendiri disebabkan oleh keselesaan dan kesenangan yang dinikmati. Oleh itu mereka merasakan tidak perlu menyertai pertubuhan-pertubuhan belia kerana tidak nampak signifikasinya pergerakan tersebut dengan kehidupan mereka. Atau dalam erti kata lain, penyertaan ke dalam organisasi dianggap sebagai membuang masa, menyusahkan, tidak mendatangkan apa-apa faedah dan mengurangkan masa yang sepatutnya diluangkan untuk anak-anak ataupun dengan keluarga. Golongan yang langsung tidak nampak sebarang faedah dengan penyertaan mereka ke dalam aktiviti atau organisasi tidak boleh disalahkan seratus peratus, sebaliknya langkah-langkah perlu harus difikirkan dan harus diambil untuk menarik kembali perhatian golongan-golongan ini dengan harapan mereka akan nampak signifikasinya penyertaan mereka ke dalam pertubuhan atau organisasi dengan kehidupan mereka. Oleh itu, di pihak yang sedar akan kepentingan berorganisasi, saya merasakan adalah perlu kita menjalankan program-program yang memberikan manfaat kepada semua golongan agar satu penglibatan yang lebih menyeluruh dapat dicapai. Di samping, kepimpinan organisasi haruslah mengamalkan sikap sentiasa ikhlas di dalam perjuangan mereka dan haruslah sentiasa meletakkan kepentingan organisasi melebihi kepentingan individu agar semua pihak mendapat manfaat daripada penyertaan mereka di dalam pertubuhan-pertubuhan belia.

Secara kesimpulannya dapatlah dirumuskan bahawa belia harus percaya bahawa penglibatan belia di dalam organisasi amat berfaedah dan kreativiti perlu ditunjukkan oleh seluruh kepimpinan belia untuk menunjukkan penglibatan golongan tersebut di dalam aktiviti atau di dalam organisasi belia adalah tidak sia-sia dan mendatangkan manfaat secara langsung kepada mereka. Galakan dari ibu bapa juga amat perlu di dalam usaha untuk mewujudkan kesedaran tentang peri perlunya di dalam hidup kita untuk berorganisasi tidak kiralah organisasi berbentuk sukan, kebudayaan, kemasyarakatan, ataupun badan-badan beruniform.

Bagi kepimpinan belia pula, mereka perlulah meyakinkan golongan-golongan belia yang menjadi sasaran mereka tentang kebaikan ataupun faedah yang akan didapati apabila menyertai organisasi mereka dan perlulah mengajak golongan terbabit bersama-sama di dalam usaha menggerakkan organisasi-organisasi belia tersebut secara bersama-sama agar persatuan-persatuan belia tidak lesu. Walaupun dilihat masa depan organisasi-organisasi belia agak kabur, namun saya masih percaya kepada beberapa inisiatif yang boleh diambil untuk menaikkan kembali tahap penyertaan golongan belia terutama belia Melayu. Saya mungkin agak optimis di dalam memberikan pandangan di ruangan ini tetapi saya percaya kepada pepatah yang menyatakan orang yang berjaya selalu nampak jawapan kepada setiap masalah manakala orang yang gagal selalu nampak masalah pada setiap jawapan!.

MELAYU DI ZON SELESA

Suatu ketika dahulu, orang Melayu merupakan suatu bangsa yang amat masyhur. Orang Melayu pernah menjadi pelayar yang hebat, malah juga merupakan pedagang yang berjaya. Sejarah kejayaan bangsa Melayu bermula di kota Melaka yang ketika itu merupakan pusat perdagangan utama di rantau ini dan seterusnya menjadi pelabuhan entrepot yang dilengkapi pelbagai kemudahan untuk para pedagang. Ketika itu, kedudukan bangsa Melayu amat kuat dan memiliki kekayaan dan perniagaan yang hebat. Selain perdagangan, penyebaran agama Islam juga berlaku dengan begitu efisien sekali ditambah pula dengan sokongan dan dokongan para Sultan Melayu ketika itu dan kestabilan politik, Islam tersebar luas di Melaka dan seterusnya Melaka menjadi pusat penyebaran Islam yang utama di rantau ini. Pendek kata Melaka yang dipimpin oleh orang Melayu ketika itu amat dikenali bukan sahaja di seluruh nusantara malah terkenal di seluruh dunia.

Berdasarkan catatan sejarah tersebut dapatlah dirumuskan bahawa orang Melayu mempunyai potensi diri yang amat tinggi untuk berjaya dan seterusnya membina empayar yang amat hebat di zaman kesultanan Melayu Melaka suatu ketika dahulu. Namun begitu, ketika di era penjajahan British dan seterusnya Jepun serta kemasukan imigran berbangsa Cina dan India ke Malaya ketika itu, orang Melayu mulai ‘kehilangan semangat’ buat sementara oleh kerana penjajah yang bersikap tamak ketika itu telah melemahkan orang Melayu dari segi ekonomi dan politik. Namun, walaupun berada di dalam cengkaman penjajah (British), telah lahir beberapa pahlawan Melayu dari kalangan orang Melayu itu sendiri dan mereka telah bangkit menentang penjajah. Walaupun penentangan tersebut tidak berjaya mengusir penjajah British, tetapi kesedaran yang ada di dalam diri beberapa pahlawan Melayu ketika itu haruslah dipuji dan wajar dicontohi. Sekitar tahun 1940 an ke tahun 1950an, orang Melayu sekali lagi bangkit dari ‘zon tidak selesa’ (ketika di era British dan Jepun) dan bersatu padu di dalam UMNO ketika itu untuk menentang Malayan Union dan seterusnya berupaya untuk menuntut kemerdekaan tanpa sebarang pertumpahan darah daripada British.

Beberapa siri kejayaan bangsa Melayu pada ketika dahulu adalah kerana mereka mampu bersatu padu dan seterusnya sama-sama berusaha untuk keluarkan diri dari belenggu penjajah. Atau dalam bahasa ringkasnya orang Melayu pada ketika tersebut berada dalam keadaan di mana mereka merasakan mereka terdesak untuk bersatu padu dan melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan, berusaha dan bekerja secara bersama untuk mencapai sesuatu matlamat. Ketika itu mereka berada di dalam zon yang tidak begitu selesa dan orang Melayu telah membuktikan mereka mampu untuk bangkit dan bersatu secara total bagi mengejar sesuatu yang diimpikan.

Hal ini amat berbeza sekali apabila kita melangkah ke era moden. Orang Melayu lebih cenderung untuk berusaha bagi pihak diri sendiri sahaja secara berasingan tanpa bantuan atau tanpa mengambil kira masyarakat di sekeliling. Walaupun tidak semua orang Melayu bersikap begitu tetapi boleh dikatakan ramai orang Melayu yang mengambil sikap tak endah akan peri perlunya mempertahankan hak mereka yang sebenarnya tidak kekal itu. Mereka merasakan akan sentiasa akan ada orang yang memperjuangkan hak-hak melayu dan kemelayuan untuk mereka walaupun secara individunya mereka tidak bersama-sama berusaha dengan pihak tertentu untuk mempertahankan hak-hak tersebut. Anggapan orang Melayu terhadap isu ketuanan Melayu, dominasi politik oleh orang Melayu dan penguasaan ekonomi adalah ianya akan kekal milik orang Melayu selama-lamanya. Orang Melayu harus sedar bahawa setiap dari mereka bertanggungjawab untuk mempertahankan hak-hak melayu dan sikap acuh tak acuh atau endah tak endah akan akhirnya menghakis hak-hak keistimewaan tersebut tanpa disedari. Sikap berpecah belah akibat fahaman politik yang berbeza tidak seharusnya dijadikan sempadan atau tembok penghalang untuk sama-sama duduk berbincang isu –isu yang membawa manfaat kepada orang Melayu.

Oleh itu orang Melayu perlu keluar dari suatu keadaan yang membuatkan mereka berada di dalam zon selesa yang merupakan suatu ancaman baru orang Melayu dewasa ini. Penglibatan orang Melayu di dalam kempen kesedaran tersebut terutama di kalangan profesional Melayu dan juga ahli politik Melayu adalah perlu untuk mengembalikan kesedaran tersebut untuk sama –sama bersatu bagi mempertahankan hak Melayu. Di kalangan masyarakat Melayu amnya perlu berfikir secara serius untuk membentuk suatu pola pemikiran Melayu Baru yang berteraskan semangat Melayu yang tulen. Tanggungjawab mempertahankan hak Melayu adalah tanggungjawab semua dan bukan hanya terletak di bahu UMNO atau di bahu pihak-pihak tertentu semata-mata.