Isnin, 17 November 2008

Pemimpin: Perlukah Akhlak Yang Baik?

1. Kita semua tahu sejak sekolah lagi kita telah diajar supaya menjaga adab dan tatasusila atau dalam ayat mudahnya kita perlulah sentiasa jaga akhlak dan perangai kita supaya tidak menjatuhkan nama baik sekolah, diri sendiri mahupun ibubapa kita.

2. Begitu juga untuk menjadi pemimpin mesti ada akhlak yang baik yang merupakan salah satu aspek kualiti kepimpinan agar segala arahan kita dihormati dan seterusnya kita dapat melaksanakan kehendak dan tanggungjawab yang diberikan sebaik mungkin. Sekiranya akhlak dan perangai kita kurang baik, maka kita akan gagal untuk menjadi jurubicara masyarakat yg diwakili apatah lagi menjaga amanah kepimpinan yang juga adalah amanah Allah dengan sebaik mungkin.

3. Dalam konteks kepimpinan negara hari ini terutama untuk parti keramat orang Melayu (UMNO) kita lihat faktor akhlak telah diketepikan ataupun disisihkan secara sistematik (walaupun tidak semuanya). Hal ini berlaku tidak kira untuk peringkat cawangan, bahagian atau pusat.

4. Saya berminat untuk menyentuh kepimpinan UMNO diperingkat pusat sebab kepimpinan diperingkat cawangan ataupun bahagian juga mengalami masalah yang sama namun kepimpinan diperingkat pusat lebih menjadi tumpuan kerana kesannya terus kepada diri kita dan generasi selepas kita.

5. Beberapa nama yang dikaitkan dengan rasuah politik di dalam UMNO dilihat mendapat pencalonan sekali lagi untuk jawatan yang agak tinggi di peringkat pusat. Selain itu, calon Ketua Pemuda juga beberapa nama yang disebutkan mempunyai masalah dari segi imej dan akhlak. Figura2 yang kelihatan akhir2 ini juga sebelum ini ada yang dikaitkan dengan pemabuk dan kaki raba juga turut bersuara untuk perubahan UMNO.

6. Bila kita berbicara tentang perubahan, maka kita akan sentiasa bercakap untuk merubah sesuatu dari yang kurang baik kepada yang lebih baik. Orang yang bercakap tentang perubahan juga haruslah orang yang bersih imejnya dan baik akhlaknya. sebagai orang Islam, secara peribadi saya menolak 100% orang yang minum arak sebagai pemimpin ataupun sebagai pengikut!

7. Orang yang pemabuk haruslah bertaubat nasuha terlebih dahulu dan harus berhenti dari menjadi pemimpin kerana kualiti pimpinan yang paling utama adalah mempunyai akhlak yang baik.

8. Kita bukanlah mahukan pemimpin sebaik Nabi Muhamad SAW kerana tiada pemimpin sebaik itu kini , tetapi sekurang-kurangnya pilihan yang kita buat haruslah tidak lari dari apa yang disarankan oleh Nabi SAW. Kalau kita gagal untuk memilih maka kita sebenarnya memilih untuk gagal. Gagal bukan sahaja di dunia malah juga diakhirat.

9. Dalam bidang politik saya tetap dengan pendirian untuk menentang kepimpinan fasik sebegini dan saya juga mengharapkan sahabat2 yang sudi melawati blog saya ini agar menolak kepimpinan yang tidak berakhlak ini dari terus menguasai UMNO kita pada apa peringkat sekalipun.

10. Semoga perjuangan kita diberkati ALLAH hendaknya. Jadi setiap perlakuan kita harus tidak melanggar batas susila keIslaman barulah agama kita disanjung tinggi dan terus menguasai dunia. InsyaAllah.....Amin

Tiada ulasan: