Isnin, 17 November 2008

Wajarkah Pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris?

1. Pelik pun ada bingung pun ada heran pun ada. Ketiga-tiga rasa tadi berkecamuk dalam fikiran saya tatkala melihat cara kerajaan ataupun 'cerdik pandai' kita menangani isu di atas. Ramai yang bercakap tentang isu di atas namun sampai ke hari ini belum ada fakta konkrit perdebatan yang boleh merubah keputusan kerajaan.

2. Saya berpandangan, kerajaan perlu lebih pasang telinga, meneliti dan memperhalusi da;am segenap aspek bagi menangani hal ini dan tidak terlalu ego mempertahankan keputusan yang dibuat tanpa ada asas yang kukuh sebab ini akan merosakkan masa depan generasi anak-anak kita.

3. Dalam bidang teknikal seperti ini, kita tidak perlu terlalu risau dengan bahasa apa yang digunakan untuk mengajar murid2 kerana ia bermain dengan konsep terutama sains. Matlamat kita ialah untuk kita memberikan kefahaman terhadap konsep dan bagaimana sesuatu itu berlaku, metodologi dan sebagainya bukanlah nak jadi shakespeare yang hanya tahu berbahasa tetapi tiada pengisian.

4. Matlamat negara ialah untuk melahirkan para saintis bagi mengisi segera kekosongan jurutera, saintis, arkitek mahupun doktor bukanlah nak terbitkan para novelis, puitis atau artis terkemuka yang hanya pandai memainkan ayat-ayat puitis tetapi teknikalnya kosong semata-mata. Ini tidak akan membantu dari segi perkembangan ekonomi mahupun sosio negara.

5. Dalam melakukan sesuatu perkara saya berpendapat kita haruslah meletakkan matlamat sebagai keutamaan. Agak sukar untuk kita mendapat kedua-duanya serentak. Dalam hal ini, keutamaan dalam membentuk generasi yang mahir teknikal harus dibentuk segera dan hal-hal lain yang juga utama tetapi tidak segera dibelakangkan terlebih dahulu demi mencapai matlamat secara total.

6. Pelbagai masalah seperti guru2 yang tidak begitu mahir berbahasa Inggeris, masalah pelajar luar bandar yang sememangnya telah lemah di dalam Bahasa Inggeris sukar menguasai bahasa itu hingga menyebabkannya tercicir harus dikaji semula untuk mengelakkan masalah yang lebih besar berlaku.

7. Kita juga mungkin akan kerugian pelajar yang sememangnya mahir dari aspek teknikal tetapi tidak begitu pandai berbahasa Inggeris dan akibatnya pelajar tersebut tersingkir dari arus persekolahan dan gagal memasuki Universiti sedangkan sekiranya diajar dalam Bahasa Melayu pelajar tersebut akan cemerlang. Siapa tahu?

8. Saya tetap dengan pendirian saya iaitu pada saya bahasa apa yang digunakan sekalipun tidak penting yang pentingnya adalah konsep serta kefahaman sains dan matematik pelajar-pelajar tersebut dapat diasuh agar lebih ramai jurutera, geologis, doktor, akauntan tempatan akan lahir.

9. Janganlah kerana kesilapan kita hari ini menyebabkan anak-anak kita menderita. Rasa bersalahlah kepada nenek moyang kita yang telah bersusah payah mewariskan negara dalam keadaan terjaga kepada generasi kita tetapi tangan-tangan rakus kita telah menghancurkan warisan tersebut hingga tidak dapat mewariskan negara bangsa yang cemerlang dan terbaik untuk generasi selepas kita...

4 ulasan:

mazwanali berkata...

setuju!! Jgn jd kan bahasa sebagai penghalang dr kita berkomunikasi...

Nasionalis berkata...

blog tuan sudah diseneraikan. harap beri pautan reciprocal. kerap sedikit updating. tq

bee's berkata...

Salam ...boleh tak saya dapatkan email atau no contact tuan Jalil?? sebab saya student belia dari UPM...saya perlu jalankan kajian ttg belia dan persatuan belia..sekurang2nya maklumat dari tuan ttg belia kawasan serdang membantu saya jlnkan kajian...saya dari putrajaya. email saya
kamrun81@gmail.com or
kamrun81@yahoo.com. TQ

JALILMM berkata...

Sdr Bee's,

Terima kasih di atas kesudian sdr/i melawati laman blog saya. Saya tiada apa2 halangan untuk membantu sdr/i bg menjayakan kajian sdr/i. Saya akan menghubungi sdr/i dalam masa terdekat. Teruskan melawat blog saya dan teruskan memberikan komen membina demi sama2 menjaga agenda bangsa.

Wa' salam
Jalilmm