Jumaat, 18 Februari 2011

Pilihanraya Kampus 2011: HARAPAN Alumni

Salam semua..dah lama saya tak menulis dalam blog saya disebabkan oleh masalah yang tak dapat dan tak mampu dielakkan.

Semalam merupakan hari penamaan calon bagi kampus Universiti Malaya sempena Pilihanraya Kampus sesi ini. Saya kurang berminat untuk menulis tentang universiti lain memandangkan saya tiada pengalaman dengan sistem universiti lain.

Di kesempatan ini saya ingin nyatakan apa sebenarnya yang saya inginkan jauh di dalam dasar hati saya semasa bersama2 rakan lain mengasaskan gerakan pelajar sekitar 1999 hingga 2001 dahulu. Dulunya dikenali sebagai MGMUM atau Majlis Gabungan Mahasiswa UM. Tujuan saya menubuhkan gerakan pelajar adalah:

1) Bukan untk menjadi pak turut kepada mana-mana parti politik tak kiralah UMNO atau PAS sekalipun parti utama lain di Malaysia

2) Berdiri atas pendirian kuat sebagai mahasiswa dan mengutarakan idea2 bebas mahasiswa dalam pelbagai aspek bermula dari aspek fasiliti kampus hinggalah ke persada politik negara mahupun dunia. Dalam ertikata lain, mahasiswa bukan sekadar menjadi jentera pilihanraya malah membawa dasar dan mengutarakan dasar utama universiti mahupun memberikan idea kepada pemerintah idea2 dan saranan kepada pemerintah.

3) Mahasiswa menentukan arah tuju kampus bersama2 pentadbiran untuk mencorakkan autonomi kampus dalam konteks sebenarnya.

4) Mahasiswa bebas melakukan aktiviti dan tidak dikonkong dengan pelbagai peraturan ala asrama seperti yang terjadi di semua kampus hari ini. Maka lahirlah robot2 yang hanya menjalankan sesuatu berdasarkan arahan semata2 dan tidak berpendirian.

5) Kepimpinan kampus mampu untuk berhujah dengan baik dalam soal dasar negara dan kampus serta mampu menguasai kemahiran berucap dengan kemas di mana2 sahaja arena.

6) Mahasiswa harus menjadi agen atau jurubicara ummah dalam konteks yang sebenar.

Itu antara harapan kami pada waktu itu dan kami sentiasa berharap mahasiswa terus menjadi ikon masyarakat dan pandangan mereka terus dihormati.

Jalil
Mantan Pengerusi MGMUM

Tiada ulasan: